3798279239_dae3b94965.jpg

Lontoossa kauan asuneena ja viihtyneenä olen hieman puolueellinen kommentoimaan Lontoon ihanuudesta. Mutta on se vaan juuri niin ihana, pelottava, suuri ja energinen kaupunki kuin sanotaan. Rakas, rakas Lontoo! <3 Kaupunkina Lontoo on kallis paikka, mutta täällä voi elää ja asua ihan mukavasti, riippuen missä ja kuinka ahtaasti sietää asua, ja kuinka paljon matkustaa ja/tai käy ulkona syömässä/pubittamassa/bilettämässä/shoppailemassa. Lontooseen muuttaessani asuin aluksi erilaisissa kimppakämpissä kavereiden ja erinäisten poikaystävien kanssa.  Se on helppo ja yleinen tapa asua tässä maassa. Jos asuntoni ei olisi työsuhteiden kautta, ei minulla olisi varaa asua tällä samalla alueella tai ainakaan yksin kaksiossa.

Olen miettinyt viimeisen parin vuoden aikana muutamaan otteeseen Suomeen takaisin muuttoa. En ole siitä kuitenkaan varma, eikä päätöksellä ole mikään kiire. Ehkä sitten joskus, vastaan usein täällä asiasta kyseleville. Tuntuu, että oma ura, ystävät ja koti ovat täällä Lontoossa. Muualla Englannissa asuneena tiedän kuinka erilainen Lontoo on muuhun maahan verrattuna, ja lontoolaisistahan kaupunki on tietenkin maailman paras. Lontoon ulkopuolella asuville taas Lontoo on aina yliarvostettu. En tällä hetkellä kuitenkaan nää itseäni asumassa muualla kuin Lontoossa.

Suomalaisuuden ja Suomen arvostukseni maana on vain kasvanut ajan myötä täällä asuessani. Lontooseen muuton alkuaikoina olin vähän väliä paasaamassa Suomen paremmuudesta, mutta samalla peittelemässä omaa ulkomaalaisuuttani. Lontoossa pahin loukkaus on tulla kutsutuksi turistiksi, ja halusin välttää tuota nimitystä melkein kuolemaan saakka. Nykyään en välitä tuosta nimittelystä, sillä olen ollut täällä tarpeeksi kauan ollakseni minut/sinut Lontoon kanssa. ;) Välillä morjestan muita suomalaisia kaupungilla, useimmin en. Riippuu ihan päivästä. En ole koskaan verkostoitunut kauhean aktiivisesti muiden ulkosuomalaisten kanssa, vaikka paras ystäväni Lontoossa onkin suomalainen. Suomalaisella merimieskirkolla käyn kerran pari vuodessa, vähintään joulubasaarissa, vaikka kuulunkin Suomi-kiltaan ja saan kaikenlaista britannian(ulko)suomalaista mailia. Suomi ja suomalaisuus ovat minulle tärkeitä, mutta olen aina halunnut oppia kieltä ja tuntemaan paikallisia, siksihän tänne muutin. Olen siis nainen täynnä paradokseja! :)

No, eiköhän tämä ollut ihan tarpeeksi avautumista itsestäni, joten palataanpa nyt taas niihin muihin Lontoon asioihin! :)